miercuri, 7 septembrie 2016

Singurătate 1993

La zece seara, în oraș plouă,
strada e plină de gropi murdare,
merg înainte și aș vrea să ajung undeva
unde cineva mă așteaptă
și se bucură că am venit. 
N-am unde să merg
în altă parte
decât acasă

Ea-una dintre ele-s-a măritat
tocmai când totul era OK,
cum spun americanii,
e pe altă scenă acum

La celelalte nu merg deoarece,
chiar de-și vor petrece noaptea cu mine,
se vor gândi, din când în când,
poate chiar foarte des,
în altă parte

În brațele lor voi fi tot singur
și ea-tocmai ea-s-a măritat
pentru că mie
 îmi plăcea mult prea des să rămân singur

Cândva, nu foarte demult,
am cunoscut o iluzie, dar am părăsit-o
Și cu ea m-am simțit uneori singur,
dar, dacă aș ajunge la ea acum,
ar ști să mă facă să uit,
m-ar privi și s-ar bucura ca un copil,
chiar ar plânge puțin,
mi-ar face și o pomană frumoasă

Dar n-am să merg
pentru că iarăși o voi părăsi
când voi dori să-mi schimb închisorile umblătoare
Atunci ar rămâne singură ca mine
și s-ar topi sub greutatea propriilor gânduri

M-am înscris într-un partid,
dar idealurile mi-au fost călcate în picioare
de păpușile bătrâne, cu ticuri cazone,
lăsate la vatră pentru că rămâneau
 în urma plutonului de execuție

Bătrânii colonei în rezervă cărora adeseori
le-am spus: ”Greșiți până și pasul de manevră,
iar comenzile voastre sunt învechite!”
m-au bătut cu pietre
și au încercat să mă alunge
Norocul meu au fost visurile 
care m-au dus mult mai departe de locul
unde privirile lor înveninate puteau ajunge

Și totuși, o piatră a lovit o idee
și ea a început să sângereze
câte puțin
până când am rămas fără sânge

Nu pot lupta împotriva tovarășilor de drum,
deși sunt sigur că i-aș învinge,
mi-am zis,
și am luat orașul la rând
să-l văd cât a crescut în ultimul timp
și dacă s-a făcut băiat mare
(trebuie dat la școală!)
Părinții adoptivi nu i-au cumpărat abecedar
și atunci m-am gândit la bătrânii colonei în rezervă
Când tăceam mă aplaudau
și inima lor
care bate numai la comandă
alegea pentru gură imnuri de slavă închinate mie
”Vai, ce băiat bun, și cât de frumos tace!”

În abecedarul meu, în fiecare zi,
și azi și mâine și poimâine
român se scrie cu â din a
Întind orașului mâna și-i dăruiesc abecedarul meu
dar o ploaie de pietre se abate
și ne face ferfeniță:
sunt bătrânele păpuși stricate,
îmbrăcate în uniformele de gală,
pentru ele orașul e un imens birou de securitate

Descui ușa. E târziu,
tinerețea mea-i atât de bătrână!
Ai mei  m-au uitat în orașul pierdut
printre semnele de circulație  îndreptate invers

Nu mă întâmpină nimeni
pentru că-i joi și Ray îi dă
un pumn atât de important lui Bobby. 
Mama mea,
femeie tânără și îndrăgostită, firește
de Bobby,
va fi nervoasă
și își va descărca asupra mea mitraliera de întrebări

Cuvintele sunt grele uneori
dar, în seara asta, sunt simple cuvinte
pe care le cunosc și tac,
n-am nevoie de mine însumi acum

În camera mea, cu o mie de ziare răspândite aiurea,
ascult un slow: ”We still have dreams”,
iar în călimară mă așteaptă
fremătând sub copite de cai 
o poezie frumoasă
pentru nenăscutele iubite
care n-or s-o citească niciodată
deși le-am împrumutat din nemurirea mea

Dar dintr-odată
 pereții se apropie de mine
și se închid până devin un punct
Cât de greu e și cum strânge,
parcă Meșterul Manole îl făurește...



joi, 1 iulie 1993

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu